27 Dec 2012

Kenduri Cukur Jambul@Naik Buai

Assalamualaikum..

Penat aku nak upload gambar kenduri Cukur Jambul / Naik buai.. Opps.. Bukan anak aku.. Tapi anak pak cik aku sebelah rumah.. Disebabkan aku ni orang Jowo (Jawa).. So mungkin lain sikit kot cara atau adat dengan orang Melayu.. Tapi apa pon Doa dan cara menghayati tetap sama.. Islam itu kan mudah..

Kenduri ini pada bulan lepas.. Tapi banyak hal untuk dimuatnaik kan nya.. Ni nak upload pon Browser(Google Chrome) buat hal.. Crash laa.. Plug in problem laa.. Panas je hati.. Malam ni pulak buat hal.. Kenduri ni  termasuklah Akikah dan Rumah Baru.. Okay tengok jela cara kami sama tak dengan cara anda.. Hehe..

Sembelih Lembu Untuk Akikah

Erk.. Geli Tengok Darah 

Anak Buah Yang Bangun Pagi Untuk Melihat Lembu..
Tapi Abang Sedaranya (Aku) Baru Bangun Tido.. Haha.. 

Oke.. Sah Kompom Mati.. Malam Tuh Gak Aku Bedal Sup Gear Box.. Hehe..

Macam Biasa Aktiviti Gotong Royong Di Malam Hari

Kebiasaannya bila kenduri biasa atau kecil-kecilan aktiviti memotong, memasak, mengacau, menyembang dan me me macam lagi hanya keluarga sendiri.. Tidak memanggil orang luar.. Jika ada mungkin seorang dua..  Nak tau sebab apa ? Rumah kami semua sebelah menyebelah.. Bak kata orang "sini menjerit sana mendengar".. Kesemuanya adik beradik bapak aku.. 8 biji rumah laa.. Cuba bayangkan.. Semua rumah ada wakil anak kecil.. Kecuali rumah aku.. Sebab aku yang bongsu.. Dah kira dewasa pon.. haha..

Ini Peah (Bukan nama sebenar).. Budak Yang Selalu Aku Kacau.. Hehe.. 

Okay.. Anak2 Waktu Bergambar..

 Memasak Ayam Goreng.. Untuk Dimakan Esok Hari..

Kentang Untuk Di Campur Dengan Kari Daging 

Apa Yang Deme Buat Tak Tau La.. Bara Pon Dah Takde..
Gaya Je Ni Nak Masuk Blog Punya Pasal.. Haha..


Keesokkan Paginya.. Pada Jam 11pagi.. Majlis Berzanzi Dimulakan Dengan Ustaz Terfemes.. Haha.. 

Sambungan. 

Sambungan (Jangan Tengok Misai Dia) 

Nampak Tuh Budak2 Pakat Tunggu Depan Pintu.. Nak Rebut Gula2 Punya Pasal.. 

 Bayi Dibawa Keliling Untuk Orang Lihat.

Okay.. Budak2 Semua Bersedia !!

Yeahh !! Serbu !! 

Potong Rambut Bayi 

Sambil Itu Semua Terus Berzanzi 

(Cepet) Muka Sedih Tak Dapat Gula2 Sebanyak Yang Diharapkan.. Hehe.. 

Aktiviti Mengira Duit Dan Gula2 Setelah Penat Berebut.

(Nani) Yang Ini Kakak Dia Bayi Yang Cukur Jambul Tadi

Oke.. Masa Untuk Makan..

Lauk-pauk dihidangkan cara layan diri.. Jika jemputan hanya orang2 kampung sendiri dan dilakukan selepas maghrib.. Biasanya dibuat Ambeng.. Apa tuh ? Ala nasi dalam talam tuh.. Nasi Ambeng tuh cara orang Jawa.. Nasi yang keras pon kadang2 jadi sedap.. Biasalah, nasi doa ramai2.. Ops.. Tapi kenduri bukan nak makan yerk.. Sampaikan hajat tuan rumah itu dulu.. Kalau ingat nak makan baik tak payah datang.. Haha..
Okay.. Insyallah Kalau ada kenduri lagi buat Nasi Ambeng aku upload kan gambar dia..

Wasalam..

No comments:

Post a Comment